If you want to be with me, clean with me!

Yes mitt rum är nu färdigskrubbat! Yeah yeah yeah! Jag kan städa jag när jag verkligen vill.....VIlket kap jag är!

I relation till mitt dagstema städ för det ju mig oförklarligt in på min tidigare diskussion om könsroller. Om nu mannens roll är att uppvakta för att få kvinnan att känna sig kvinnlig, är det då kvinnans roll att städa för att få mannen att känna sig...manlig?????? Vill alla män bli omhändertagna i hemmet? är det deras mål i livet? Att göra karriär, jobba hårt o komma hem till ett dukat bord i det finstädade hemmet där frugan står redo att serva sin make???? Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej, skriker nog ni alla 63 unika läsare (som typ e vårt rekord), men helt seriöst så är det ju det vanligae att det är tjejen som städar i ett förhållande än mannen. Hur kommer detta sig? Är det så att vi uppfostras i inbitna könsroller där vi tjejer drillas av mamma att lära oss att städa och laga mat, medan killarna får lära sig att grilla? Yes ovanstående formulering är långsökt, och flummig, men att könsroller fortfarande i högsta grad lever är ett de facto! Bevis!
* En betydligt högre andel tjejer jobbar i vårdrelaterade yrken
* En högre andel män är chefer
* Det e fortfarande mer acceptabelt o coolt för killar att ligga runt än tjejer! (Skandal!)
* Det är okej för flickor o leka med bilar, men inte för killar o leka med dockor
* män sköter till 99% grillen på sommaren och får all credit för köttet trots att det är kvinnan som har marinerat det


Hur som helst, min poäng är att jag egentligen tycker om o städa, men jag tycker det e kul att få hjälp, allra helst i ett förhållande. Mitt ex var en katastrof när det kom till städning, och man fick tjata så tillslut kände jag mig som en slags mamma åt karln. JAg gjorde faktiskt slut med honom mitt under ett städbråk, fantastiskt skönt var det, som en sten som föll från mitt hjärta. "IF you want to be with me, clean with me!" hahahaha, dagens måtto

Michael o jag har som sagt ett låmgdistansförhållande, men från att vi träffades i februari förra året umgicks vi i stort sett dagligen tills jag åkte hem i juni. När jag åkte hem hade vi redan inbitna "könsroller" i vårt förhållande och jag nämner här 4, med tanke på att mamma har börjat läsa bloggen o tja jag kanske vill ligga lite lågt på sexfronten...ett tag....fast iofs mamma vet redan det mesta (öppna i denna familj):
* Jag lagade till 99% mat och Michael diskade
* Michael sopade på golvet, jag städade toaletten
* Michael höll upp dörrar, bjöd på mat o drinkar, jag log o tyckte allt var som det ska 
* för att inte förglömma, jag skällde o sprang iväg, Michael sprang snällt efter

Gotta love this man! Han skämmer bort mig OCH han städer! Det enda som man egentligen kan klaga på e att han inte kan laga mat (fast jag älskar iofs att laga mat)....vi har sagt att han ska laga mat minst en gång i veckan efter att jag flyttat dit, och om han inte känner för att laga mat ska han bjuda ut mig på middag...hehe.. älskar dealen!

Kvällens godnattvisa som väldigt klart knyter an till mäns "accepterade" beteende som skulle vara helt oförsvarbart för tjejer...(iaf i USA)



Puss /Linda

Kommentarer
Postat av: Malin

haha, ja satan vilket kap du är! ;)

ska sätta upp det där måttstocket på min ytterdörr, lär iofs orsaka ramaskri efter en titt in i min röra ;) haha.

2009-03-17 @ 15:04:58
Postat av: Karin

Mitt motto är: Vill du vara med mig städa ÅT mig.

2009-03-17 @ 17:29:15
Postat av: Malin

Haha, helt rätt karin!

2009-03-17 @ 23:45:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0