Migrän...

Vad är Migrän?

Vid migrän får man anfall av svår och sprängande eller dunkande huvudvärk på ena eller båda sidorna av huvudet. Samtidigt mår man illa och är oftast överkänslig för ljud och ljus. Om man inte behandlar migrän finns den kvar från fyra timmar upp till tre dygn. Det vanligaste är att den sitter i ett halvt till ett dygn, i genomsnitt 19 timmar. Det som utlöser ett migränanfall kan vara till exempel stress, hormonsvängningar under mensen och vissa födoämnen. Migrän drabbar både vuxna och barn och är dubbelt så vanligt hos kvinnor som hos män.

Nästan var femte kvinna och ungefär var tionde man lider av migrän. I genomsnitt får den som drabbas drygt ett anfall per månad. Även barn kan ha migrän, men det är ovanligare än bland vuxna. Efter 60-årsåldern minskar problemen med migrän, och det blir vanligare att man bara får förkänningar utan någon huvudvärk. Migrän är vanligt och ofta ärftligt

Omkring var tionde person har migrän. I genomsnitt får varje svensk med migrän 1,3 attacker per månad, men vissa får det betydligt oftare. Cirka 70 procent av de som drabbas av migrän har en nära anhörig som också lider av sjukdomen. Om bägge föräldrarna har migrän är risken att deras barn får migrän cirka 70 procent. Om bara en av föräldrarna har migrän är andelen 45 procent. De vanligaste orsakerna som kan utlösa ett migränanfall är:
---stress
---hormonförändringar hos kvinnor, till exempel i samband med mensen
 ---vissa födoämnen och drycker, till exempel choklad, mögelost eller andra starka ostar, rödvin,citrusfrukter, starkt kryddad mat och sojaolja
 ---olika påfrestningar. Stress är den vanligaste orsaken till att man drabbas av migrän. Ofta kommer anfallet först när man slappnar av, exempelvis på helgen efter en stressig arbetsvecka eller på första semesterdagen.
---Vid långvarig fysisk ansträngning kan man få migrän. Om man vistas på hög höjd ökar besvären.
----Man kan också få migrän av för lite eller för mycket sömn, hetta eller starkt solljus, höga ljud, starkt luktande parfym, långvarig ansträngning, svängningar i temperatur eller lufttryck.

Så jag är en av dessa "var femte kvinna"...... Förra veckan hade jag migrän alla dagar utom sön och denna vecka har jag klarat mig bra fram tills ikväll....skit.... jag blir så less o trött när mina anfall kommer.  Som tur är finns det nu två receptfria migränmediciner, tack gode Gud! 

Nä mot min varma (o tomma...:( ) säng!

Puss

Linda

Kommentarer
Postat av: leah

dagens fråga i min blogg är: Har du en sexleksak?

Tycker du att det är okej att leka med sig själv?

svara gärna om du har lust/tid :)

2009-03-12 @ 23:24:37
URL: http://leahstankar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0